"Si tu vales, ego valeo"
Si tu estàs bé, jo estic bé


Marc Tul·li Ciceró
(Epistoles familiars, entre el 62 i el 43 aC)


dimecres, 28 de novembre del 2012

25. ESCOLA, FAMÍLIA I ÈXIT

Ja fa molts dies que va arribar a les meves mans un interessant llibre que avui m’agradaria presentar. M’està servint com a eina de suport per aquest pràcticum i sobretot em faré un bon servei alhora de portar a terme la memòria final:

Collet, J. i Tort, A. ( 2012). Famílies, escola i èxit. Millorar els vincles entre escola i família per millorar els resultats acadèmics. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Tema: aportacions sobre els vincles entre els docents i les famílies de l'alumnat i el perquè es produeixen resultats desiguals entre els alumnes.

Els autors:
Jordi Collet, és sociòleg i educador social. Actualment exerceix de professor titular de sociologia de l’educació a la Universitat de Vic (UVic). També és membre del GREUV (Grup de Recerca Educativa de la UVic) i de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques l’IGOP (UAB).

Antoni Tort, és llicenciat en ciències de l’educació i doctor en pedagogia per la UB. Actualment exerceix de professor titular de pedagogia a la Universitat de Vic i és director d’aquest departament. També és membre del GREUV.

Contingut:  Aquest llibre és una contribució crítica al debat sobre els vincles entre els docents i les famílies de l'alumnat; una qüestió per comprendre els resultats desiguals de l'alumnat. S'hi qüestiona el discurs actual d'acusació mútua entre mestres i progenitors, i s'hi proposen elements per a una vinculació alternativa que porti a millorar l'equitat dels resultats acadèmics.

Cada cop més s’ha anat prenent consciència de la importància que té establir vincles de qualitat entre docents i progenitors, no només en relació amb temes com el clima escolar, l’ambient d’aula, etc., tots ells molt importants, sinó també en relació directa amb el tema clau que ha d’abordar el sistema educatiu formal: l’èxit i el fracàs escolar dels infants i adolescents en les etapes obligatòries.

Els dos autors, a través de la Fundació Jaume Bofill han posat en marxa una recerca per a escoles i instituts de Catalunya amb l’objectiu d’afavorir l’èxit escolar de l’alumnat a partir de millorar els vincles entre les famílies i l’escola. En el marc d’aquest projecte, al llarg de la tardor de 2010, es va celebrar un seminari el qual es van abordar diferents aspectes d’aquesta recerca amb l’objectiu d’establir un marc teòric sòlid que permetés contrastar les hipòtesis de partida i identificar elements clau d’intervenció a l’escola en relació amb les famílies i que poden repercutir en la millora dels resultats dels alumnes.

Aquesta obra està distribuïda per un resum i presentació inicial, seguit de 5 punts desenvolupats (Objectius i motivacions, La perspectiva teòrica: centres educatius, famílies i èxit acadèmic de tothom, Conclusions i pistes de treball, Bibliografia i participants al seminari). Per acabar presenta 4 annexos de treballs de quatre autors diferents. Us recomano especialment l’annex 2:  “Famílies i escola. Les raons d’un distanciament” de Rafael Feito Alonso i l’annex 3: La complexitat de les implicacions dels pares a l’escola o per què la participació dels pares no millora necessàriament els resultats acadèmics dels nens” de Gilles Monceau.
El capítol de “Conclusions i pistes de treball, pot ser també una bona eina d’orientació i suport per la nostra tasca com a futurs psicopedagogs.

Aquest llibre doncs, pretén ser un punt de partida i una reflexió necessària i contrastada que permeti posar sobre la taula els elements clau que han de facilitar a l’escola generar innovacions i canvis en la seva dinàmica escolar per afavorir una relació i una proximitat més grans amb les famílies.
Interès per a la formació del psicopedagog: Llibre molt recomanable per a la tasca del psicopedagog que, li ha de permetre, per una banda, identificar elements claus d’intervenció a l’escola en relació a les famílies i per l’altre li ha de servir d’eina de suport per l’assessorament als centres educatius, equips docents i el treball amb famílies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada