"Si tu vales, ego valeo"
Si tu estàs bé, jo estic bé


Marc Tul·li Ciceró
(Epistoles familiars, entre el 62 i el 43 aC)


dimecres, 12 de desembre del 2012

31. PAUTA PER OBSERVAR L’ACTUACIÓ DE LES EDUCADORES SOCIALS AMB ELS USUARIS

Continuant amb l’avaluació del procés del projecte, una de les meves tasques com a psicopedagoga en pràctiques ha estat el disseny d’una taula per observar l’actuació de les educadores socials com a docents, conductores i animadores dels diferents grups. És una pauta que vaig omplir el dia 12 de novembre però que correspon a l’actuació que habitualment han tingut les dues educadores de forma pràcticament idèntica i per això la taula recull l’actuació de totes dues a l’hora. La tasca que desenvolupen de forma col·laborativa amb la resta de l’equip educatiu (monitors de suport i director del centre) queda palesa amb la feina que fan i sobretot en les dinàmiques que utilitzen per conduir el grup. Per això la manera de treballar ha estat molt similar.
Presento  la taula a "Més informació":


PAUTA PER OBSERVAR L’ACTUACIÓ DEL DOCENT
DATA DE L’OBSERVACIÓ: 12 de novembre de 2012                   HORA: 18 h.
PSICOPEDAGOGA QUE FA L’OBSERVACIÓ: Mª Teresa Tarrés
DOCENTS:  Educadores Socials
FREQÜÈNCIA
Sempre
Sovint
A vegades
Mai
ÍTEMS A OBSERVAR
ABANS DE  L’ACTIVITAT
S’espera que hi hagi silenci per parlar
X


Desperta la curiositat dels usuaris
X


Explica què farà i perquè serveix. Instruccions clares
X


Fa una revisió dels coneixements previs
X


Relaciona l’activitat actual amb activitats anteriors, amb fets viscuts o coneguts  o de la vida quotidiana.
X


Recull les aportacions dels usuaris i els anima a participar
X


Dóna una explicació clara i fàcil de seguir i dóna opció a preguntar dubtes.
X


Escriu o dibuixa un petit guió de les indicacions a la pissarra


X
Adapta l’activitat a les característiques dels usuaris
X


S’assegura que els usuaris han entès les seves explicacions o pautes
X


Dóna alguna explicació complementària, si els usuaris ho necessiten o mostren dubtes
X


DURANT L’ACTIVITAT (durant l’activitat, el professorat)



S’observa una temporalització de l’activitat

X

Va recordant hàbits i procediments generals
X


S’anticipa a possibles conductes de desatenció

X

Deixa  temps suficient per a que els usuaris finalitzin l’activitat



Els continguts són significatius per a tots els usuaris
X


Combina diferents recursos didàctics: explicacions orals, lectures, murals, materials audiovisuals, materials tàctils,...
X


Dóna algun tipus de reforç individual o ajuda individual si els usuaris  ho demanen o que ella considera que ho necessiten.
X


Dóna facilitats perquè els usuaris s’ajudin entre ells i aprenguin uns dels altres (treball cooperatiu i col·laboratiu)
X


Proposa exercicis i tasques que potencien l’autonomia personal dels usuaris
X


Les activitats que proposa s’han de fer individualment


X
Les activitats proposades es fan en grup

X

Les activitats s’adapten als diferents ritmes dels usuaris

X

Permet autocorreccions o que les alumnes corregeixin els errors
X


Ha previst ajudes per si sorgeixen dificultats

X

Motiva  als usuaris sobre la importància del que estan fent.
X


Reforça la idea que el  important no és fer-ho bé a la primera sinó aprendre  entre tots
X


Fa servir un to afable i assertiu i d’escolta  activa
X


Els usuaris es mostren contents i participatius

X

Fa comentaris grupals positius per a motivar-los
X


Fa comentaris individuals positius per motivar a una alumna
X


Freqüència de comentaris grupals positius
X

Freqüència de comentaris individuals negatius


X

Manté  una relació personalitzada i cordial
X

Es mou per la sala per donar seguretat i suport als usuaris

X
DESPRÉS DE L’ACTIVITAT 


Fa una avaluació dels resultats
X

Incentiva l’autoavaluació i la detecció d’errors com un element positiu per al seu desenvolupament
X

Fa servir plantilles especifiques d’observació i seguiment
X

Fa servir la informació que li dóna els  resultats de l’avaluació per introduir millores així atendre-les millor.
X

Reflexiona sobre propostes de millora per al disseny de properes activitats.
X

Consulta a la Psicopedagoga els seus dubtes i reflexions, i li demana orientació i assessorament


X
Utilitza els resultats per fer  adaptacions individualitzades per a properes activitats

X

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada